Tillykke til håndboldpigerne fra 7ID
De vandt i juleferien 2022 Lundaspelen i Sverige, som er verdens største turnering, hvor hold fra hele verden deltager.
Her kan du læse mere om idrætsklasserne.
Information om IDRÆTSklasserne på Brøndbyvester Skole
Krav til idrætsudøvere
Har talent inden for sin sportsgren og årgang, og har derfor øget træning og kampe
Skal deltage i træning, kampe, konkurrencer og andet i forbindelse med sporten
I særlige tilfælde kan der alene foretages en individuel vurdering
Udviser ansvar gennem handlinger, levevis og meninger over for opgaven som idrætsudøver under uddannelse.
Har vilje og klar forståelse for rollen som idrætsudøver, således at eleven arbejder for at få struktur på hverdagen.
Er bevidst om sammenhæng mellem idræt, kost og levevis
Forstår tilbuddet på respektfuld, arbejdsom og disciplineret måde
Ordinær Optagelse
Ansøgningsskema udfyldes med udtalelser fra skole og klub og sendes til Brøndbyvester Skole, senest 3. februar 2025.
Sportsfaglig kompetencescreening som foretages af klubben/forbundet.
Idrætsklasseudvalget udtager en gruppe elever til samtale fra ansøgerfeltet.
Samtaler med ansøger og forældre foregår sammen med
Brøndbyvester Skoles idrætsklasseudvalg. Samtalerne former sig med sportsfaglig tilbagemelding, drøftelser af ansøgers skoleforhold og ansøgers personlige fortælling om baggrund for at søge optagelse.
En invitation til samtale er ikke det samme som optagelse til klassen.
Afgørelse om optagelse eller afslag foretages af skoleledelse, idrætskoordinator og idrætsklasseudvalg ved et efterfølgende lukket møde. Det er skolelederen der har den endelige afgørelse. Ansøger kan ikke få detaljeret beskrivelse af, hvorfor ansøger ikke er kommet ind på idrætslinjen. Svar om optagelsessamtale, kommer senest i uge 11 i 2025. Der er ikke ventelister på de elever der får afslag på optagelse i IDRÆTSklassen.
Optagelseskriterier
For at søge om optagelse i Brøndbyvester Skole idrætsklasser skal udøveren opfylde en række kriterier. Udøveren skal have talent inden for sin idræt og årgang. Herudover skal der foreligge en udtalelse fra den afgivende skole/klasselærer om, hvorvidt eleven rent fagligt skønnes egnet til at fortsætte sin uddannelse i en idrætsklasse, hvor der stilles større krav til elitesporten, og skolearbejdet stadig skal passes. Der skal ligeledes gives en udtalelse fra den nuværende klub/forbund, hvori blandt andet ansøgerens niveau beskrives. Ansøgers klub/forbund skal stå for træningen, der er en del af skoleskemaet.
Ophør i idrætsklasse - i hvilke situationer:
Socialt ikke godt i klassen
Har dårlig tiltale og adfærd i klassen til lærere eller elever
Har ikke forstået tilbuddet på respektfuld måde
Giver anledning til:
At enten klub/forbund eller skole kan indkalde til møde angående den enkelte idrætsklasseelev på baggrund af ovennævnte grunde.
Afholde samtale med idrætselev samt forældre.
Vejledning ud af idrætsklasse
Idrætsklasserne er et samarbejdsforhold, som indebærer gensidig respekt for skolen og klubben/forbundet, hvor forskellige fagligheder og kompetencer er en del af samarbejdet.
Ved skoleårets slut/start mødes skole, klubber/forbund og idrætskoordinatoren og laver en fælles evaluering og planlægningsmøde for det kommende skoleår.
Koordinering i forhold til morgentræningen inden for den enkelte idrætsspecifikke sportsgren og dens indhold er naturligvis den deltagende klubs/forbunds faglige ansvar.
Opgavefordelingen er tydelig og velstruktureret og samarbejdet sker med respekt for at forskellige fagligheder til stadighed kræver dialog og atter dialog.
Klubben/forbundet deltager 1 gang årligt til skole/hjemsamtalerne på hver årgang.
Idrætskoordinatoren er bindeleddet mellem Brøndbyvester Skole og idrætsklasseelevernes klubber.
Skolen har to koordinatorer. Den ene er
Frank Larsen (FL) og er læreruddannet og har idræt som linjefag. Frank Larsen har erfaring og kendskab til klubidræt, talentudvikling, vigtigheden af træningsprogrammer og forståelse for klubbernes faglighed. Han er også U17 landstræner for Badminton Danmark.
Den anden idrætskoordinator er Rasmus Grube (RG) som er matematiklærer i ID-klasserne og har erfaring med klassesammensætninger og trivsel i ID-klasserne.
Idrætskoordinatoren har stor indsigt i, hvordan skole og klubidræt kan komplimentere hinanden, så idrætseleven oplever, at klubidræt og skole hænger uløseligt sammen under trygge og faste rammer.
Idrætskoordinatorens ansvarsområde er:
Forældrene er en vigtig faktor i samarbejdet mellem skole, hjem og klub/forbund. Betydningen af en forældreopbakning kan ikke anerkendes nok - det har betydning først og fremmest for den unge idrætsudøvers muligheder for at udnytte sit talent mest og længst muligt, dernæst har det betydning for den klub/forbund, hvori den unge idrætsudøver dyrker sin idræt og stor betydning for skolen og endelig for, at den unge sikres en hensigtsmæssig personlig udvikling samtidig.
Hvad er gode sportsforældre?
Forståelse for, at skole og idræt har lige stor betydning
Tillid til at klub/forbund og skole vil eleven det bedste
At klub/forbund og skole er professionelle samarbejdspartnere og forældrene indgår i et trepartssamarbejde
At forældrene understøtter elevens skolegang og idrætsliv
Det er skole og klub/forbund der sætter de daglige rammer for undervisning og træning
Idrætsundervisningen er underlagt folkeskoleloven, og undervisningen er obligatorisk. Idræt er relevant og kompetent træning for idrætsklasseeleverne. Faget idræt er et prøvefag.
Udgangspunkt i faget idræt:
- Grundlæggende træning med egen krop
- Skadesforebyggende træning med egen krop
- Alsidig træning - varianter af styrke-, balance-, koordinations-, smidigheds-, kropskontrol- og kropspositionstræning
Disse grundprincipper kan udføres i forskellige idrætsdiscipliner og boldspil
Træningen varetages af linjefagsuddannede lærere
Ordinær Optagelse
Ansøgningsskema udfyldes med udtalelser fra skole og klub og sendes til Brøndbyvester Skole, senest 3. februar 2025.
Sportsfaglig kompetencescreening som foretages af klubben/forbundet.
Idrætsklasseudvalget udtager en gruppe elever til samtale fra ansøgerfeltet.
Samtaler med ansøger og forældre foregår sammen med
Brøndbyvester Skoles idrætsklasseudvalg. Samtalerne former sig med sportsfaglig tilbagemelding, drøftelser af ansøgers skoleforhold og ansøgers personlige fortælling om baggrund for at søge optagelse.
En invitation til samtale er ikke det samme som optagelse til klassen.
Afgørelse om optagelse eller afslag foretages af skoleledelse, idrætskoordinator og idrætsklasseudvalg ved et efterfølgende lukket møde. Det er skolelederen der har den endelige afgørelse. Ansøger kan ikke få detaljeret beskrivelse af, hvorfor ansøger ikke er kommet ind på idrætslinjen. Svar om optagelsessamtale, kommer senest i uge 11 i 2025. Der er ikke ventelister på de elever der får afslag på optagelse i IDRÆTSklassen.
Optagelseskriterier
For at søge om optagelse i Brøndbyvester Skole idrætsklasser skal udøveren opfylde en række kriterier. Udøveren skal have talent inden for sin idræt og årgang. Herudover skal der foreligge en udtalelse fra den afgivende skole/klasselærer om, hvorvidt eleven rent fagligt skønnes egnet til at fortsætte sin uddannelse i en idrætsklasse, hvor der stilles større krav til elitesporten, og skolearbejdet stadig skal passes. Der skal ligeledes gives en udtalelse fra den nuværende klub/forbund, hvori blandt andet ansøgerens niveau beskrives. Ansøgers klub/forbund skal stå for træningen, der er en del af skoleskemaet.
Ophør i idrætsklasse - i hvilke situationer:
Socialt ikke godt i klassen
Har dårlig tiltale og adfærd i klassen til lærere eller elever
Har ikke forstået tilbuddet på respektfuld måde
Giver anledning til:
At enten klub/forbund eller skole kan indkalde til møde angående den enkelte idrætsklasseelev på baggrund af ovennævnte grunde.
Afholde samtale med idrætselev samt forældre.
Vejledning ud af idrætsklasse
Idrætsklasserne er et samarbejdsforhold, som indebærer gensidig respekt for skolen og klubben/forbundet, hvor forskellige fagligheder og kompetencer er en del af samarbejdet.
Ved skoleårets slut/start mødes skole, klubber/forbund og idrætskoordinatoren og laver en fælles evaluering og planlægningsmøde for det kommende skoleår.
Koordinering i forhold til morgentræningen inden for den enkelte idrætsspecifikke sportsgren og dens indhold er naturligvis den deltagende klubs/forbunds faglige ansvar.
Opgavefordelingen er tydelig og velstruktureret og samarbejdet sker med respekt for at forskellige fagligheder til stadighed kræver dialog og atter dialog.
Klubben/forbundet deltager 1 gang årligt til skole/hjemsamtalerne på hver årgang.
Idrætskoordinatoren er bindeleddet mellem Brøndbyvester Skole og idrætsklasseelevernes klubber.
Skolen har to koordinatorer. Den ene er
Frank Larsen (FL) og er læreruddannet og har idræt som linjefag. Frank Larsen har erfaring og kendskab til klubidræt, talentudvikling, vigtigheden af træningsprogrammer og forståelse for klubbernes faglighed. Han er også U17 landstræner for Badminton Danmark.
Den anden idrætskoordinator er Rasmus Grube (RG) som er matematiklærer i ID-klasserne og har erfaring med klassesammensætninger og trivsel i ID-klasserne.
Idrætskoordinatoren har stor indsigt i, hvordan skole og klubidræt kan komplimentere hinanden, så idrætseleven oplever, at klubidræt og skole hænger uløseligt sammen under trygge og faste rammer.
Idrætskoordinatorens ansvarsområde er:
Forældre opbakning
Forældrene er en vigtig faktor i samarbejdet mellem skole, hjem og klub/forbund. Betydningen af en forældreopbakning kan ikke anerkendes nok - det har betydning først og fremmest for den unge idrætsudøvers muligheder for at udnytte sit talent mest og længst muligt, dernæst har det betydning for den klub/forbund, hvori den unge idrætsudøver dyrker sin idræt og stor betydning for skolen og endelig for, at den unge sikres en hensigtsmæssig personlig udvikling samtidig.
Hvad er gode sportsforældre?
Forståelse for, at skole og idræt har lige stor betydning
Tillid til at klub/forbund og skole vil eleven det bedste
At klub/forbund og skole er professionelle samarbejdspartnere og forældrene indgår i et trepartssamarbejde
At forældrene understøtter elevens skolegang og idrætsliv
Det er skole og klub/forbund der sætter de daglige rammer for undervisning og træning
Idrætsundervisningen er underlagt folkeskoleloven, og undervisningen er obligatorisk. Idræt er relevant og kompetent træning for idrætsklasseeleverne. Faget idræt er et prøvefag.
Udgangspunkt i faget idræt:
- Grundlæggende træning med egen krop
- Skadesforebyggende træning med egen krop
- Alsidig træning - varianter af styrke-, balance-, koordinations-, smidigheds-, kropskontrol- og kropspositionstræning
Disse grundprincipper kan udføres i forskellige idrætsdiscipliner og boldspil
Træningen varetages af linjefagsuddannede lærere
Udviser ansvar gennem handlinger, levevis og meninger over for opgaven som idrætsudøver under uddannelse.
Har vilje og klar forståelse for rollen som idrætsudøver, således at eleven arbejder for at få struktur på hverdagen.
Er bevidst om sammenhæng mellem idræt, kost og levevis
Forstår tilbuddet på respektfuld, arbejdsom og disciplineret måde
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
---|---|---|---|---|---|
8.00-8.45 | Dansk | Træning | Tysk | Træning | Dansk |
8.45-9.30 | Dansk | Træning | Tysk | Træning | Dansk |
9.45-10.30 | Geografi | Træning | Dansk | Træning | Madkundskab |
10.30-11.15 | Geografi | Træning | Dansk | Træning | Madkundskab |
11.15-12.05 | Pause | Matematik | Pause | Matematik | Dansk |
12.05-12.50 | Valgfag | Matematik | Matematik | Matematik | Fysik/kemi |
12.50-13.35 | Valgfag | Engelsk | Engelsk | Biologi | Fysik/kemi |
13.45-14.30 | Tysk | Engelsk | Engelsk | Biologi | |
14.30-15.15 | Historie | Idræt | |||
15.15-16.00 | Historie | Idræt |
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
---|---|---|---|---|---|
8.00-8.45 | Engelsk | Træning | Matematik | Træning | Matematik |
8.45-9.30 | Engelsk | Træning | Matematik | Træning | Matematik |
9.45-10.30 | Tysk | Træning | Idræt | Træning | Engelsk |
10.30-11.15 | Tysk | Træning | Idræt | Træning | Engelsk |
11.15-12.05 | Pause | Dansk | Pause | Dansk | Pause |
12.05-12.50 | Matematik | Geografi | Valgfag | Dansk | Kristendom |
12.50-13.35 | Fysik/kemi | Biologi | Valgfag | Samfund | Historie |
13.45-14.30 | Fysik/kemi | Biologi | Tysk | Samfund | Historie |
14.30-15.15 | Dansk | Dansk | |||
15.15-16.00 | Dansk | Dansk |
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
---|---|---|---|---|---|
8.00-8.45 | Samfundsfag | Træning | Historie | Træning | Dansk |
8.45-9.30 | Samfundsfag | Træning | Historie | Træning | Dansk |
9.45-10.30 | Engelsk | Træning | Matematik | Træning | Tysk |
10.30-11.15 | Engelsk | Træning | Matematik | Træning | Tysk |
11.15-12.05 | Pause | Fysik/kemi | Pause | Dansk | Pause |
12.05-12.50 | Dansk | Fysik/kemi | Tysk | Dansk | Matematik |
12.50-13.35 | Dansk | Fysik/kemi | Idræt | Biologi | Engelsk |
13.45-14.30 | Dansk | Geografi | Idræt | Kristendom | Engelsk |
14.30-15.15 | Matematik | ||||
15.15-16.00 | Matematik |
De vandt i juleferien 2022 Lundaspelen i Sverige, som er verdens største turnering, hvor hold fra hele verden deltager.