Principper
Her kan du læse principper
Principper
|
På Brøndbyvester Skole anvendes digitale enheder efter kommunens overordnede princip: "For at styrke nærvær og aktive fællesskaber for børn og unge i Brøndby Kommunes folkeskoler kan digitale enheder kun anvendes, hvor formålet er en del af læringen og andre faglige aktiviteter. Princippet gælder både i skolen og SFO. For at sikre, at intentionen i princippet efterleves, skal digitale enheder således kun være umiddelbart tilgængelige for eleverne i undervisningssituationen, hvor den digitale enhed skal anvendes." På Brøndbyvester Skole forstås digitale enheder som teknologier, der giver adgang til internettet, musik og spil eller anden kommunikation. Det omfatter f. eks. computere, tablets, mobiltelefoner, smartphones og smart watches. Vi ønsker, at fremme en læring og forståelse hos eleverne for digitale enheders muligheder og begrænsninger, samt skabe en sund og respektfuld anvendelse af enhederne. Det overordnede princip udmøntes på følgende måde: ● For 0. – 9. klasse gælder: Ved undervisningens begyndelse sørger klassens lærer eller pædagog, for at elevernes digitale enheder, sættes på fly-mode/slukkes og afleveres i mobilkassen. ● I SFO/Klub gælder: Digitale enheder skal, fra SFO/Klub-dagens begyndelse, ligge i barnets skoletaske i garderoben. Enheden skal være på fly-mode/slukket. Enheden må ikke benyttes i SFO-tiden. Eneste undtagelse fra dette er, hvis en pædagog i en given læringssituation vurderer, at barnets digitale enhed med fordel kan benyttes. Det er lærerens eller pædagogens afgørelse om digitale enheder må benyttes i en given undervisnings- og/eller fritids-situation. For enkelte elever kan der dispenseres fra princippet. |
Såfremt anvisningerne ikke følges inddrages den digitale enhed og udleveres ved dagens afslutning.
|
Elever der forlader skolen i utide Det er vigtigt at undgå unødige bekymringer for både elever, forældre og personale på Brøndbyvester Skole. Der skal sikres et fælles sprog og forventning i det tilfælde, at elever forlader skolen i utide. Derfor orienterer personalet skolens kontor, der tager kontakt til hjemmet, hvor det vurderes, hvilke skridt der yderligere skal tages. Når eleven er fundet orienteres, der gensidigt mellem skole og hjem. Afsættet for skolens virke er, at eleverne bliver på skolen og eventuelle problemer løses på skolen og SFO ved kontakt til skolens medarbejdere. |
Elevernes bevægelse mellem matriklerne
|
Når det er nødvendigt i tilrettelæggelsen af undervisningen, for at sikre eleverne det størst mulige udbytte af undervisningen, benyttes begge skolens matrikler. I den forbindelse må elever fra 4. klassetrin og opefter, bevæge sig mellem matriklerne på egen hånd. |
Dette skal ske efter forudgående instruktion af eleverne i hvorledes de skal gebærde sig, overholde trafikregler og evt. aftaler om ”gå-makkere”
Erstatning af elevers medbragte værdigenstande
Elevers egne værdigenstande, f.eks. tøj, ure, smykker, mobiltelefon, tablets eller pc’er medbringes på skolen på eget ansvar. Dette gælder også selv om værdigenstande opbevares fælles som en konsekvens af andre principper.
|
Skolen kan ikke gøres til genstand for erstatningsansvar ved beskadigelse eller bortkomst af elevers egne værdigenstande. Dette er egne privattegnede forsikringer, der evt. må vurdere erstatningen. |
Det kan ikke forventes, at skolen iværksætter et større afdæknings- og eftersøgningsarbejde.
Skolen udlåner i stort omfang undervisningsmidler såsom skolebøger, elektroniske IT-hjælpemidler (eks. Chromebooks og tablet’s) til skolens elever. Hertil kommer bygninger og fast monterede undervisningsmidler der tilhører skolen.
Det påhviler alle at medvirke til at passe på disse undervisningsmidler og erstatte dem, såfremt de bortkommer eller bliver beskadiget i et sådan omfang at de ikke kan anvendes ift. deres formål.
Krav om erstatning kan fremsættes af skolen og løses efter dansk rets almindelige regler om erstatning uden for kontrakt. Det betyder bl.a., at eleven må komme med en plausibel og overbevisende forklaring på at et undervisningsmiddel er gået tabt på hændelig vis, hvis eleven skal kunne fritages for ansvar. Skolen vil i øvrigt i vidt omfang kunne rette erstatningskravet mod elevens forældre. Det følger af lov om hæftelse for børns erstatningsansvar.
Klassedannelse, -sammenlægning og -deling
|
Som en del af planlægningen for det kommende skoleår forholder skolen sig til eksisterende og kommende klasser. Dette for at sikre sig klasserne er bæredygtige ift. trivsel, faglighed og størrelse. Skolens ledelse indstiller til skolens bestyrelse, hvor mange klasser der skal være på en årgang. På baggrund af denne indstilling træffer bestyrelsen beslutning om antal. Beslutningen træffes ift. gældende lovgivning og tildelte ressource. Ifm. opstart af nye 0. klasser, følges den kommunale overgangsprocedure fra daginstitution til SFO og til skole. Såfremt de er behov for, at sammenlægge eller dele klasser på en årgang sker det ud fra en proces fastlagt af skolen for at skabe bæredygtige klasser, der afspejler skoledistriktets befolkningssammensætning, at der tages hensyn til årgangens fordeling af piger og drenge, at den afspejler årgangens faglige og sociale spredning. |
Alle ny dannede klasser skal sikres den fornødne tid til at finde sit funktionsniveau.
Skole- og hjemsamarbejde
|
Samarbejdet mellem skole og hjem skal medvirke til at sikre eleverne inddrages i positive fællesskaber og læringsmiljøer, så de får lige mulighed for at udvikle og udfolde sig og trives, jf. kommunens Børnesyn. Samarbejdet skal ske med afsæt i skolens fælles værdigrundlag, Ansvar, Fællesskab, Anerkendelse, Respekt og Trivsel set i lyset af hhv. skolens og hjemmets respektive ansvarsområder. Ydermere skal det ske i fælles forståelse af, at alle gør det bedste de kan. Den gensidige kommunikation og orientering sker gennem: - Den daglige kommunikation via Aula, der er tiltænkt korte gensidigt orienterende beskeder. - Skolens orientering om arbejdet i undervisningen gennem ugeplaner, der offentliggøres i Aula - Skole-/hjemsamtaler/Åbent hus arrangementer, der skal understøtte den enkelte elevs trivsel, sociale og faglige udvikling - Forældremøder, der skal understøtte fællesskabet/klassens trivsel, sociale og faglige udvikling |
Såfremt der er behov for en udvidet dialog, bør dette ske mundtligt enten telefonisk eller ved møder.
Skoleindskrivning
|
Skolen efterlever gældende lovgivning, Styrelsesvedtægten samt den kommunalpolitiske beslutning om, at skolen kan afvise elever, der ikke er bosiddende i skoledistriktet, ved et gennemsnitligt elevtal på årgangen på 22 elever pr klasse. Børn bosiddende i Brøndbyvester Skoles skoledistrikt er sikret plads på skolen. Ved dannelse af nye klasser, herunder 0. klasse, optages ved klassedannelse elever bosiddende i skolens distrikt samt elever som har søgt skolen, såfremt disse ikke udløser en ekstra klasse på årgangen. Hvis flere børn har ønsket optagelse på Brøndbyvester Skole, end der kan optages, tilbydes pladserne efter følgende prioriterede rækkefølge:
Børn der ønskes optaget på andre tidspunkter, optages ud fra det aktuelle elevtal på årgangen ved henvendelsestidspunktet. Der oprettes ikke ventelister til årgange. |
Optagelse i skolens Idrætsklasser følger særlige retningslinjer og medregnes ikke i det gennemsnitlige elevtal på en årgang